Pages

Tuesday 5 April 2011

Propaganda?

Selamat sejahtera.. 
 
Disini, saya ingin berkongsi sesuatu kepada anda semua apa yang saya telah lihat beberapa hari sebelum ini. 2 3 hari yang lalu, saya bersama keluarga saya pergi bersiar-siar. Dalam perjalanan kami, saya terlihat satu banner yang ada tertulis "Pusat Aduan Rakyat"..



 (Maaf kerana hanya separuh saja yang kelihatan)


Ini membuat saya berasa hairan, mengapa sebelum ini tidak pernah ada pusat tersebut? Bila dekat nak pilihan raya baru ada. Adakah aduan hanya boleh dilakukan seandainya ada pilihan raya yang baru? Jika tiada pilihan raya, suara rakyat tidak akan di dengar & tiadalah pusat aduan didirikan? Perkara ini seolah-olah hanya untuk mengambil hati rakyat sahaja. Di manakah keikhlasan ingin membantu bangsa? 





Di kawasan tersebut juga, saya melihat banner yang bermaksud  "Semangat Rosli Dhobi". Rosli Dhobi seorang yang radikal & agresif sehingga menikam perut Sir Duncan dengan pisau tradisi Melanau yang dibubuh racun pada 3 Disember 1949 di Sibu. tetapi keadaan tersebut sama sekali berlainan dengan sekarang. Sewaktu peristiwa itu berlaku, kita masih lagi di bawah penjajahan koloni British. Berbeza dengan negara kita sekarang yang merdeka, negara yang berpelembagaan. Sepatutnya, semangat Rosli Dhobi diimplikasikan terhadap budaya-budaya barat yang sedang menjajah minda kita, bukan terhadap kerajaan yang membangunkan tanahair tempat kita berpijak sekarang.



Akhir kata, buka mata, buka minda.. 



0 comments: